Emulacja pod Linuksem: Konsola Wii
Nie wiem jak Wy, ale ja od czasu do czasu lubię poświęcić trochę wolnego czasu na małą, cyfrową rozrywkę. Obecna sytuacja na Linuksie jest o wiele ciekawsza niż rok, czy dwa lata temu. Na pingwina coraz częściej pojawiają się ciekawe produkcje, takie jak: Torchlight, Rochard czy przepiękne Trine.
Rok 2013 zapowiada się jeszcze bardziej obiecująco za sprawą firmy Valve i dostarczenia nam swojej platformy dystrybucji Steam. Jest jednak jeszcze coś, co pozwoli nam na sięgnięcie po jeszcze większą ilość miodnych tytułów - emulacja. Jeśli posiadamy odpowiednią konfigurację sprzętową, możemy zamienić naszego peceta w konsolę Wii. O powodach emulacji można mówić wiele. Jednym z nich, może być chęć posiadania swojej kolekcji gier na dysku twardym i nie bawienie się w podłączanie konsoli do odbiornika TV. Innym z kolei powodem, może być fakt, że nie chce nam się wyciągać zakurzonej konsoli z szafy.
Odrobina informacji o samej konsoli
Wii jest popularną, siódmej generacji konsolą gier, zaprojektowaną przez firmę Nintendo. Wii została publicznie zaprzentowana w 2005 roku na targach E3, stając się dostępną w sprzedaży w 2006 roku. Jej sercem jest procesor IBM Broadway wykonany w 90 nm procesie SOI, taktowany zegarem 730MHz. Układem graficznym jest natomiast ATI o nazwie kodowej Hollywod, zawierający rdzeń ARM926. Co ciekawe konsola posiadała jedynie (aż) 88MB pamięci RAM i 512 MB wbudowanej pamięci Flash. Sama zaś konsola sterowana była bezprzewodowym kontrolerem Wiimote
Reklama
Linux dla elektronika - w czym projektować?
Elektronik, zarówno amator jak i profesjonalista, potrzebuje w swoim codziennym życiu odpowiednich narzędzi do projektowania płytek drukowanych i schematów elektronicznych. Bez odpowiedniego oprogramowania przyjdzie mu kreślić swoje dzieła na kartce papieru. Takiego specyficznego oprogramowania jest dosyć sporo, jednak w przypadku Linuksa nie jest niestety różowo. Nie znaczy to oczywiście, że wielbiciele pingwina nie znajdą nic dla siebie. Wręcz przeciwnie - dostępne są programy, które wręcz zasługują na miano prawdziwych kombajnów EDA (Electronic Design Automation).
Animowana tapeta dla KDE 4: DreamDesktop 0.1.0
Miło mi poinformować, że projekt DreamDesktop został publicznie otwarty. DreamDesktop jest animowaną tapetą przeznaczoną dla środowiska KDE 4 wykorzystującą bibliotekę FFMPEG. Projekt został przetestowany pod KDE 4.9.3. Powinien jednak działać prawidłowo na wszystkich wersjach KDE z serii 4.8.x / 4.9.x.
Przed DreamDesktop jeszcze daleka droga i wiele jest do zrobienia. Mimo wszystko - zapraszam do testowania i zgłaszania błędów oraz swoich pomysłów.
Przymierzasz się do ODROID-X? Lepiej poczekaj!
Jeśli podobnie jak ja, przymierzaliście się do zaopatrzenia w deweloperską płytkę ODROID-X, lepiej poczekajcie do końca listopada. Hardkernel planuje bowiem do tego czasu udostępnić jej udoskonaloną wersję nazwaną ODROID-X2.
ODROID-X to miniaturowy komputer napędzany czterordzeniowym procesorem Exynos 4412 (ARM Cortex-A9) o taktowaniu 1,4 GHz, wyposażony w układ graficzny Mali 400 i 1 GB pamięci RAM. Wydajnościowo jest zatem o wiele ciekawszą alternatywą dla Rasspbery PI. Nowa odsłona ODROID-X2 również będzie opierała się o ten sam procesor taktowany wyższym zegarem 1,7 GHz (możliwość podkręcenia do do 1,8 GHz). Oprócz tego będzie posiadała 2 GB pamięci RAM, co ma niebagatelny wpływ na uruchamiane na nim aplikacje. Jeśli chodzi o układ graficzny Mail 400, to został on podkręcony z 400 MHz do 533 MHz. Nowa wersja pod względem rozmiaru i budowy nie różni się prawie wcale.
Różnica cenowa między ODROID-X, a ODROID-X2 to kwota 20$ - bowiem za odświeżoną wersję przyjdzie nam zapłacić 149$.
Alternatywy
Raspberry Pi B | ODROID-X | ODROID-X2 | Arndale | |
Procesor | ARM1176JZFS | Exynos 4412 | Exynos 4412 | Exynos 5250 |
Rodzina | ARM 11 | ARM Cortex A9 | ARM Cortex A9 | ARM Cortex A15 |
Zegar procesora | 700 MHz | 1,4 GHz | 1,7 GHz | 1,4G Hz |
Liczba rdzeni | 1 | 4 | 4 | 2 |
Układ graficzny | Videocore 4 24 GFLOPS |
ARM Mail-400 25 GFLOPS |
ARM Mail-400 34 GFLOPS |
ARM Mail-T604 72 GFLOPS |
Zegar grafiki | 250 MHz | 400 MHz | 533 MHz | b/d |
OpenGL ES | 2.0 | 2.0 | 2.0 | 3.0 |
OpenVG | 1.1 | 1.1 | 1.1 | 1.1 |
OpenCL | Nie | Nie | Nie | 1.1 |
Pamięć RAM | 512 MB | 1024 MB | 2048 MB | 2048 MB |
USB 2.0 | Tak (2x) | Tak (6x) | Tak (6x) | Tak (2x) |
USB 3.0 | Nie | Nie | Nie | Tak (1x) |
SATA 3.0 | Nie | Nie | Nie | Tak (1x) |
HDMI | Tak | Tak | Tak | Tak |
RCA | Tak | Nie | Nie | Nie |
SD / MMC / SDIO | Tak | Tak | Tak | Nie |
microSD | Nie | Nie | Nie | Tak |
10/100 Ethernet | Tak | Tak | Tak | Tak |
Wi-Fi | Nie | Nie | Nie | Tak |
Bluetooth | Nie | Nie | Nie | Tak |
Sensory | Nie | Nie | Nie | Accelerator, Gyro, e-Compass |
Wymiary | 85 × 53 mm | 90 x 94 mm | 90 x 94 mm | 140 x 195 mm |
Cena | 35$ | 129$ | 149$ | 249$ |
www | www | www | www |
Długo było nam czekać! Silnik Unity 4 jest już dostępny do pobrania z oficjalnej strony internetowej. Chociaż nie jest on tak spektakularny jak znany graczom silnik Unreal czy CryEngine, to Unity jest szalenie popularny wśród twórców niezależnych. Dzieje się tak z kilku zasadniczych powodów:
- jest relatywnie tani,
- jest łatwy w obsłudze,
- no i najważniejsze - jest wieloplatformowy.
Oznacza to, że można w oparciu o ten silnik stworzyć całkiem porządną produkcję, działającą pod Windowsem, Linuksem, Jabłecznikiem i Androidem.