Z reguły nie należę do osób, które mają w zwyczaju wylewać swoje żale, ale tym razem nie potrafię przejść obok tematu całkowicie obojętnie. Jak pewnie wiecie, nastąpiła utrzymywana w wielkiej tajemnicy i napięciu fuzja dwóch dużych platform cyfrowych Cyfry+ i n-ki, mająca przynieść nam zupełnie nowe technologie i niesamowite wrażenia... Cóż, przynajmniej z wrażeniami się udało.
Reklama
Wargame: Zimna Wojna (European Escalation) to bardzo dynamiczny RTS firmy Eugen Systems, który od jakiegoś czasu dostępny jest na platformie Steam dla Linuksa.
Kampania Wargame zaczyna się w 1975 roku w Europie, kiedy zimna wojna doprowadziła do światowego konfliktu pomiędzy wojskami Układu Warszawskiego, a siłami NATO. Stawką jest oczywiście dominacja nad światem.
Dowodząc naszymi wojskami do 1985 roku, jesteśmy świadkami alternatywnej wersji wydarzeń, które naprawdę mogły mieć miejsce, doprowadzając w skutku do wybuchu trzeciej wojny światowej.
Pod Twoją komendę!
Sposób całej rozgrywki zapewnia system IRISZOOM znany już z innych produkcji Eugen Systems, gdzie bierzemy udział w zakrojonych na szeroką skalę bitwach, gdzie sam przebieg walk możemy oglądać z dowolnej perspektywy.
Każda ze stron konfliktu posiada swoje odrębne jednostki, a jest ich ponad 350 - czołgi, śmigłowce, wozy opancerzone, artyleria, piechota... krótko mówiąc jest tego nie mało i jeszcze trochę. Od umiejętnego zastosowania ich cech i znajomości słabości jednostek zależeć będzie bowiem przebieg całej wojny.
Rozgrywka toczy się zarówno na lądzie, morzu i w powietrzu - a wszystko to na mapach o powierzchni nawet do 150 km².
Bezlitośnie i bez pauzy
Sama gra przypomina pod pewnym względem takie hity jak Blitzkrieg czy Sudden Strike, tak więc miłośnicy tych gier na pewno nie będą zwiedzeni. Z ciekawostek można wspomnieć o jednej z misji, która rozgrywa się w Polsce podczas Stanu Wojennego i sowieckiej interwencji - ale szczegóły co poszło nie tak, musicie poznać niestety sami :)
Gra nie należy na szczęście to gatunku "pauzuj i przyj na przód", bo o tej właściwości należy od razu zapomnieć. Trzeba być czujnym przez całą misję - tym bardziej, że gra jest bezlitosna, a utracone jednostki przepadają na zawsze. Warto jednak o nie dbać, gdyż każda z nich zdobywa cenne doświadczenie podczas całej zabawy.
Realizm
Gra pod tym kątem jest bardzo realistyczna. Każdy pojazd ma swoje właściwości: ataku, obrony, prędkości poruszania się po trudnym terenie lub po asfaltowych drogach. Uwzględniono również takie elementy jak uszkodzenia, zapasy paliwa i wiele innych spraw technicznych, które składają się na bardzo ciekawy efekt końcowy.
Niezmiernie cieszy rozwiązanie podczas samej walki - pociski odzwierciedlają swój faktyczny zasięg i tor lotu na polu bitwy. Trzeba zatem mocno popracować i pogłówkować, aby wroga piechota nie zaskoczyła naszej dywizji pancernej z wyrzutniami rakiet.
Gra, którą warto mieć!
Bez wątpienia "Wargame - Zimna wojna" jest pozycją obowiązkową dla wielbicieli gatunku. Co by o niej nie pisać, jest grą bardzo dopracowaną, niemalże doskonale pod wieloma względami. Klimatu i dynamiki możecie zasmakować na poniższym filmie.
A warto ćwiczyć już dziś... bo niebawem czeka nas kolejna część jaką będzie "Wargame - Airland Battle":
Not Only TV LV5TDeluxe to kieszonkowy tuner USB pozwalający na odbieranie naziemnego cyfrowego sygnału telewizyjnego. A ponieważ "cyfryzacja" naszego kraju powoli dobiega końca, postanowiłem zaopatrzyć się w odbiornik, który będę mógł w przyszłości podłączyć do Raspberry Pi lub ODROID-X2.
W pudełku wraz z "donglem" znajdziemy antenę z magnesem oraz pilot zdalnego sterowania. Naturalnie dołączono również sterowniki dla systemu Windows i niezbędne oprogramowanie bezużyteczne z naszego punktu widzenia
Dołączona antenka "badylek" szału nie robi, więc jeśli chcemy mieć spokój z mocą sygnału zaopatrzmy się lepiej w antenę zewnętrzną - ale o tym za chwilę.
Tuner oparty jest o układ Realteka RTL2832U, obecnie działający bez żadnych wygibasów (testowane na jądrze 3.7.9).
Wynik lsmod
- e4000 4191 1
- rtl2832 7896 1
- dvb_usb_rtl28xxu 12772 0
- rtl2830 7223 1 dvb_usb_rtl28xxu
- dvb_usb_v2 13855 1 dvb_usb_rtl28xxu
Wynik dmesg
- [ 76.692962] usb 2-1.7: new high-speed USB device number 3 using ehci_hcd
- [ 76.792050] usb 2-1.7: New USB device found, idVendor=1f4d, idProduct=c803
- [ 76.792053] usb 2-1.7: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=3
- [ 76.792055] usb 2-1.7: Product: RTL2838UHIDIR
- [ 76.792056] usb 2-1.7: Manufacturer: Realtek
- [ 76.792057] usb 2-1.7: SerialNumber: 00000001
- [ 76.856903] usbcore: registered new interface driver dvb_usb_rtl28xxu
- [ 76.857020] usb 2-1.7: dvb_usb_v2: found a 'Trekstor DVB-T Stick Terres 2.0' in warm state
- [ 76.915908] usb 2-1.7: dvb_usb_v2: will pass the complete MPEG2 transport stream to the software demuxer
- [ 76.915921] DVB: registering new adapter (Trekstor DVB-T Stick Terres 2.0)
- [ 76.919798] usb 2-1.7: DVB: registering adapter 0 frontend 0 (Realtek RTL2832 (DVB-T))...
- [ 76.958841] i2c i2c-4: e4000: Elonics E4000 successfully identified
- [ 76.969675] Registered IR keymap rc-empty
- [ 76.969711] input: Trekstor DVB-T Stick Terres 2.0 as /devices/pci0000:00/0000:00:1d.0/usb2/2-1/2-1.7/rc/rc0/input17
- [ 76.969768] rc0: Trekstor DVB-T Stick Terres 2.0 as /devices/pci0000:00/0000:00:1d.0/usb2/2-1/2-1.7/rc/rc0
- [ 76.969771] usb 2-1.7: dvb_usb_v2: schedule remote query interval to 400 msecs
- [ 76.981170] usb 2-1.7: dvb_usb_v2: 'Trekstor DVB-T Stick Terres 2.0' successfully initialized and connected
Do odtwarzania wystarczy nam VLC. Wybieramy opcję "Otwórz urządzania przechwytywania" i ustawiamy częstotliwość odpowiedniego dla naszego miejsca zamieszkania nadajnika.
W moim przypadku skorzystam z nadajnika Katowice "Kosztowy" o następujących mocach multipleksów: MUX-1 (25 kW), MUX-2 (100 kW), MUX-3 (2,5 kW). I tu daje o sobie znać miniaturowa antenka, która potrafi złapać tylko MUX-2 z racji silnego 100 kW nadajnika. Listę nadajników, multipleksów i ich częstotliwości znajdziemy na stronie http://www.telewizja-cyfrowa.com/nadajniki.html
MUX-1 | MUX-2 | MUX-3 |
TVP1 HD | TVN | TVP1 |
TVP2 | Polsat | TVP2 HD |
TVP Info | TV 4 | TVP Info |
Eska TV | TV Puls | TVP Kultura |
Polo TV | TV Puls 2 | TVP Historia |
TTV | TVN 7 | TVP Polonia |
ATM Rozrywka TV | Polsat Sport News | |
TV 6 |
I właściwie tyle - możemy już cieszyć się odbiorem naziemnej telewizji cyfrowej pod Linuksem:
Not Only TV LV5TDeluxe oferuje całkiem dobrą jakość obrazu i dźwięku - można go kupić za około 70,00 zł.
Po niespełna dwóch miesiącach od wydania XBMC 12.0 aka Frodo jest już dostępna kolejna wersja oznaczona numerem 12.1.
A znajdziemy w niej:
- Wykorzystywanie domyślnego wyjścia urządzenia audio pod systemem OSX oraz sprzętowe dekodowanie obrazu na układach graficznych Intela,
- Naprawienie błędu związanego z dźwiękiem na Linuksie podczas wznowienia odtwarzania,
- Obsługa pełnej rozdzielczość ekranu iPhone 5,
- Kontrola głośności za pomocą przycisków w urządzeniach z systemem Android oraz OSX nie wpływa na ustawienia dźwięku w XBMC,
- Optymalizacje dla platformy Raspberry Pi takie jak: zwiększenie wydajności dekodowania, lepsza obsługa napisów oraz usunięcie wiele napotkanych błędów,
- Wsparcie dla systemu iOS 6 w AppleTV 2,
- Dodano obsługę dodatkowych typów kontrolera Xbox 360,
- Szersze i bardziej inteligentne wsparcie dla urządzeń CEC,
- Usunięto problemu z działaniem wielu dodatków,
- Nowe języki: albański, birmy, malajski, perski (Iran), tamil (Indie), uzbecki, wietnamski,
- Poprawki działania AirPlay,
- Zwiększenie stabilności i niezawodności działania
Binarki i kody źródłowe można jak zwykle pobrać pod adresem http://xbmc.org/download/
NVIDIA prezentuje platformę deweloperską Kayla
Na konferencji NVIDIA GPU Technology (GTC) 2013 zaprezentowano platformę deweloperską "Kayla" opartą o architekturę ARM. Kayla wyposażona jest w układ SoC Tegra 3 (Cortex-A9), ale rdzeń graficzny bazuje na układzie Kepler pozwalający przynieść technologię CUDA na procesory ARM. Nie zastosowano niestety układu Tegra 4 (Cortex-A15).
Pełnego wsparcia dla CUDA możemy się spodziewać najwcześniej z początkiem 2014 roku wraz z premierą układu Tegra 5 "Logan" z rdzeniem graficznym Kepler. Nowy SoC będzie również obsługiwał standard OpenGL 4.3.
Co ciekawe do prezentacji platformy "Kayla" zdecydowano się wykorzystać system operacyjny Ubuntu Linux zamiast Androida.