SantyagoSantyago
Avatar

Witaj!
Blog archiwalny. Już niebawem nowy serwis!

YouTube RSS Facebook GitHub

Po udanej zbiórce w serwisie Kickstarter, silnik Leadworks w wersji 3.1 zawitał właśnie w wersji beta na Linuksa. Silnik z powodzeniem może być wykorzystywany do tworzenia produkcji z segmentu AAA, obsługuje standard OpenGL 4.x, oferując dodatkowo wsparcie dla silnika fizyki Newton Game Dynamics, który został wykorzystany między innym w serii Penumrba.

Leadworks 3 pozwala również na wykorzystanie bibliotek OpenAL, EAX oraz udostępnia deffered rendering (alternatywna metoda oświetlania obiektów), zunifikowany system oświetlenia (dynamiczne oświetlenie i miękkie cienie), a także zestaw narzędzi i modułów dla szerokiej gamy języków programowania takich jak: Java, C#, VB.NET, Python, C/C++, BlitzMax oraz Lua.

Do pełni szczęścia wymagane są własnościowe sterowniki NVIDIA lub AMD, które obsługują OpenGL 4. Na chwilę obecną, Mesa wspiera jedynie OpenGL 3 i jest w ciągłej fazie rozwojowej.

Warto zaznaczyć, że Leadwerks pojawi się również na konferencji Steam Dev Days, która planowana jest na 15 i 16 stycznia w Seattle w stanie Waszyngton. Steam Dev Days przeznaczony jest dla twórców gier, zainteresowanych wkroczeniem do świata SteamOS i przyłączenia się do ambitnych planów Valve.


The Zone / Dave Lee


Combat Helo / Tricubic Studios

Poniżej możecie zobaczyć materiał, który był umieszczony w serwisie Kickstarter.

Kilka filmików z działania silnika Leadwerks.

 

Reklama

Ivan Čukić przedstawił na swoim Blogu ciekawy mock-up kalendarza dla KDE 5 / Plasma 2. Jak sam autor podkreśla, nie przepada on (podobnie jak ja) za obecnym jego kształtem, dlatego postanowił zaproponować nam zupełnie inne podejście do tego tematu. Zmianie miałby ulec nie tylko sam wygląd, ale również prezentacja i nawigacja.

Osobiście byłbym za tym, aby KDE 5 i Plasma 2 poszła właśnie w takim kierunku, wpuszczając odrobinę świeżego powietrza do oklepanych tematów, znanych z KDE 4.

Udostępniono kolejną wersję wieloplatformowego projektu FFmpeg 2.1, zawierającego szereg narzędzi do nagrywania, konwertowania i przetwarzania treści Audio/Video. Nowa wersja uzyskała nazwę kodową "Fourier".

Wśród długiej listy zmian, możemy wyróżnić takie perełki jak: dodanie natywnego, wolnego od wszelkich opłat licencyjnych dekodera VP9 opracowanego przez Google oraz dekodera standardu HEVC (High Efficiency Video Coding) - znanego szerzej pod oznaczeniem H.265. Standard H.265 oferuje rozdzielczości UHDTV (7680 × 4320), a pliki zakodowane tym kodekiem mogą zajmować dwa razy mniej miejsca przy zachowaniu takiej samej jakości w stosunku do kodeka H.264.

Na uwagę zasługuje również dodana możliwość przeszukiwania strumieniu danych protokołu RTMP, a także zdolność odczytywania informacji EXIF, zaszytych w obrazach JPEG. Dekoder WebP również doczekał się aktualizacji, pozwalającej na odtwarzanie materiału wideo, posiadającego kanał przeźroczystości Alpha.

Również jedną z oczekiwanych zmian, jest dodana obsługa wyjścia audio PulseAudio oraz zdolność wyświetlania strumienia wideo do bufora ramki (frame-buffer).

Warto również wspomnieć o możliwości dekodowania strumienia AAC Enhanced Low-Delay, mającego szerokie zastosowanie w telefonii VoIP. AAC ELD jest zdolny do przenoszenia pełnego pasma w zakresie do 20kHz przy opóźnieniu mniejszym niż 20ms -  ujmując prościej - jakość Full HD dla dźwięku w komunikacji IP :)

Źródła i więcej informacji: http://www.ffmpeg.org/download.html

Czyżby 2K Games zamierzało wydać XCOM: Enemy Unknown oraz Civilzation V na Linuksa? W serwisie Amazon pojawiła się oferta kompletu obu gier, która będzie dostępna 22 października 2013. Wpadka Amazona? Mam nadzieję, że nie!

Aktualizacja 10/10/2013

Niestety okazało się, że to pomyłka Amazona. Z listy systemów zniknął Linux. Zastanawia mnie co z osobami, które zakupiły pre-ordera ze względu właśnie na tą platformę.

Arduino pozazdrościło chyba popularności Raspberry Pi i projektowi UDOO, bowiem zdecydowało się na przedstawienie wstępnych informacji o kolejnej płytce Arduino Tre, będącej następcą Arduino Due. Wciąż wiadomo o niej niewiele - poza okrojonymi informacjami technicznymi, ujawniono planowany termin wydania na wiosnę'2014. Czy będzie to odrobinę za późno? Ciężko powiedzieć, nie wiadomo jeszcze co zmieni się do tego czasu w specyfikacji.

Porównanie rodziny Arduino Uno/Due/Tre

  Arduino Uno R3 Arduino Due Arduino Tre
     
Mikrokontroler ATmega328  AT91SAM3X8E ATmega32u4
Procesor n/d n/d Texas Instrument Sitara
AM3359AZCZ100
(ARM Cortex-A8)
Napięcie operacyjne 5 V 3 V 3V
Napięcie zasilania 7 - 12 V 7 - 12 V 7 - 12 V
Cyfrowe wejścia/wyjścia 14 (6 PWM) 54 (12 PWM) 12 (4 PWM)
Analogowe wejścia 6 12 6 + 6 (multiplex)
Analogowe wyjścia brak 2 (DAC) brak
Natężenie prądu dla pinu I/O 40 mA 130 mA (1) b/d
Natężenie prądu dla pinu 3.3 V 50 mA 800 mA b/d
Natęzenie prądu dla pinu 5 V 500 mA (2) 800 mA b/d
Pamięć Flash 32 kB  512 kB 32 kB
Pamięć SRAM 2 kB  96 kB 2.5 kB
Pamięć EEPROM  1 kB  brak 1 kB
Pamięć SRAM n/d n/d DDR3L 512 MB
Taktowanie zegara uC 16 MHz  84 MHz 16 MHz
Taktowanie zegara procesora n/d n/d 1 GHz
HDMI n/d n/d Tak (1920x1080)
USB 1x 2x 5x
Wymiary 53 x 69 mm 53 x 102 mm b/d
(1) Sumaryczne, maksymalne natężenie prądu na wszystkich pinach
(2)
Wartość przybliżona przy zasilaniu ze złącza USB