SantyagoSantyago
Avatar

Witaj!
Blog archiwalny. Już niebawem nowy serwis!

YouTube RSS Facebook GitHub

Valve ujawniło już dwa z trzech (a jednak potrafią liczyć do trzech) kroków na drodze platformy Steam na telewizory w naszych salonach. Wiadomo już także, że jednym z sojuszników Valve jest nikt inny jak NVIDIA. Ale po kolei...

SteamOS i nieokreślona liczba setek gier....

Jak już wiemy, pierwszym kroków, jest nowy system operacyjny SteamOS, który łączy architekturę Linuksa z funkcjami wymaganymi do multimedialnej rozrywki na dużym ekranie. Valve chwali, że SteamOS został silnie zoptymalizowany pod kątem wydajności grafiki, a twórcy gier rzekomo już korzystają z jego zalet do tworzenia nowych produkcji, specjalnie pod ten system.

Zastanawia mnie tylko kwestia obecnej dostępności natywnych gier dla SteamOS. Obecnie w bibliotece Steam znajduje się dokładnie 305 pozycji, które radzą sobie z Linuksem. Nie da się zaprzeczyć, że jest to ogromny krok na przód jeśli weźmie się pod uwagę wcześniejsze lata. Z drugiej jednak strony nie można nie zauważyć, że ogromna cześć tych gier to produkcje niskobudżetowe typu Indie Bundle. Lepsze pozycje, które można dziś z przymrużeniem oka potraktować jako segment AAA, wyliczymy na palcach jednej dłoni.

Czy "setki świetnych gier" o których wspomina Valve to trzy setki? Jeśli tak - to trochę licho, bo mnie osobiście trudno będzie się przekonać do uruchomionego "pieca" w drugim pokoju i strumieniowaniu obrazu np. z The Bureau: XCOM Declassified.

Steam Machines. Do koloru, do wyboru.

Drugą niespodzianką okazały się informacje na temat urządzeń Steam Machines - będącymi furtkami do nieograniczonej rozrywki. Wiadomo, że będzie to bliżej nieokreślona gama komputerów o różnym przedziale cenowym, pochodzących od różnych producentów sprzętu. Pierwsze "maszyny na parę" mają pojawić się w 2014 roku, ale jeszcze w obecnym, Valve przedstawi swój własny egzemplarz prototypowy.

Można tutaj dostrzec pewne podobieństwa do dziejów Google i Androida. Valve prezentuje bowiem nowy system operacyjny i sprzęt referencyjny, pozostawiając producentom sprzętu możliwość zdrowej rywalizacji.

NVIDIA ujawnia swoje plany związane z Valve

NVIDIA przegrała (lub odpuściła) bitwę z AMD o swoje miejsce w konsolach nowej generacji PlayStation 4 i XBox One. Jednak najwyraźniej odnalazła się w planach Valve. Na Blogu korporacji pojawiła się bowiem mała sensacja:

"Nasi inżynierowie spędzili dużo czasu z Valve na współpracy przy głównych założeniach SteamOS - dostarczyć otwartą platformę do grania z najwyższą wydajnością oraz bezkompromisowymi efektami wizualnymi na dużym ekranie. Nasza współpraca polegała na zwiększeniu wydajności OpenGL na układach graficznych NVIDIA..."

Czy zatem NVIDIA okaże się głównym partnerem Valve? Nie wiadomo. Tym bardziej, że Valve wspominał na swojej stronie o różnych producentach Steam Machines. Nie wykluczone jednak, że to właśnie NVIDIA będzie zapewniać najlepsze osiągi i dobrą rozrywkę.

AMD wybiera konsole i pokazuje technologię Mantle.

Dnia wczorajszego, podczas trwającej na Hawajach konferencji GPU Tech Day 2014, AMD zaprezentowało technologię Mantle dla kart graficznych zbudowanych na bazie architektury Graphics Core Next (GCN). Technologia ta jest swoistym panaceum na wszelkie bolączki twórców gier na komputery klasy PC. Mantle oferuje bowiem bezpośredni dostęp do kart graficznych tego producenta, ignorujący tym samym ograniczania narzucane przez DirectX. Podobne rozwiązania do Mantle stosuje się obecnie w konsolach do gier (GNM API w Playstation 4), z jedną zasadniczą różnicą - wciąż jest w pełni kompatybilne z biblioteką DirectX. Mantle powstało w wyniku ścisłej współpracy ze studiem DICE, twórcą serii Battlefield.

W bramce numer "3" znajduje się...?

Do trzeciego kroku pozostało już niespełna 19 godzin i  trudno powiedzieć co zostanie nam przedstawione. Jeśli miałbym zgadywać, to do pary systemu operacyjnego oraz sprzętu, brakuje jedynie odpowiedniego kontrolera. Czy będzie to kolejny pad? Czy zupełnie coś innowacyjnego? A może zupełnie coś innego?

Jeśli miałbym natomiast zaufać snom :) to postawiłbym na źródła linuksowego, zgodnego na poziomie API/ABI zamiennika DirectX, które zostaną udostępnione producentom gier. (Re)kompilując dany tytuł, prawie z marszu działałby on na SteamOS.

Szalona wizja prawda?

A jednak kontroler... (aktualizacja)

Steam Controller - panele dotykowe, siłowniki rezonansowe, ekran dotykowy, 16 przycisków. Aż strach pomyśleć ile to będzie kosztowało. Zakładam, że po przeliczeniu na złotówki, będzie to jakieś 300-400 złotych. Razy dwa i mało kogo będzie stać na cały komplet.

Komentarze Komentarze
Avatar 2
Albi Windows 8 / Safari 537.36
27 September 2013 - 00:50 Warszawa

Gdyby Valve faktycznie przygotował zamiennik DirectX albo opracował inne rozwiązanie pozwalające na relatywnie tanie przeniesienie gier bez utraty wydajności to prawdopodobnie SteamOS mocno zagroziłby Windowsowi na pozycji platformy do gier. Wątpię jednak żeby aż tak bardzo porywali się z motyką na słońce. Chociaż kto wie, sam SteamOS sam w sobie jest bardzo odważny...

Chyba jednak kontroler...

Avatar 1
malek69 Linux Ubuntu / Safari 537.36
27 September 2013 - 08:43 Warszawa
Avatar 1
Qba Windows XP / Mozilla Firefox 23.0
27 September 2013 - 10:31 Wieliczka

Niestety nie podam źródła, bo nie pamiętam na której stronie to widziałem- chyba na Dobre Programy. Nie ważne, było to w poniedziałek w newsie o zapowiedzi SteamOS. Ktoś wrzucił w komentarzu link do screen\'a z jakiegoś forum na którym rzekomy pracownik Valve wyjawił co zaprezentują. Było tam o ich systemie, dużo zachwalania tego że Linuks jest duzo lepszy i wydajniejszy, o tym że na optymalizacja znana z konsol będzie także możliwa na PC(to właśnie potwierdziło ATI).
Jako drugą rzecz wymienił właśnie maszyny Steam, i napisał, że każdy bedzie mógł zrobić swoją- "może to być małe pudełko, lub wielki czerwony świecący olbrzym".
I jako trzecią rzecz napisał, że będzie to premiera nowej wersji silnika Source, który pozwoli pisać gry jednocześnie na kilka platform w tym PS4. Ciekawe czy się sprawdzi....

Avatar 1
kwahoo Linux Ubuntu / Mozilla Firefox 24.0
27 September 2013 - 11:30 Bydgoszcz

To był screen z 4chan i do tego pewny fake - zobacz co dokładnie było napisane o drugiej zapowiedzi, to się nie sprawdziło.

Avatar 2
Korneliusz Linux x86_64 / Mozilla Firefox 23.0
27 September 2013 - 16:10 Bytom

Macie gdzieś link do tego screena?

Avatar 1
Qba Linux Ubuntu / Mozilla Firefox 24.0
27 September 2013 - 20:39 Brak informacji

Już po fakcie, cóż nie sprawdziło się. Tak czy siak Linuksa czekają złote czasy, i tym razem to nie kolejne marzenia i gadanie o "roku Linuksa", to już się dzieje. Jedynym problemem jest teraz serwer wyświetlania MIR czy Wayland? Nie mnie o tym decydować, sam bym nie wiedział co dobre. Waylanda robią od wieków, mir w mniej niż rok od ogłoszenia jest używalny i to na wielu platformach.
Wayland to rozwiązanie dla wszystkich dystrybucji i to się chwali. Cannonical chcąc coś osiągnąć musi działać jako jednostka, niestety bez silnej ręki mało który projekt odnosi sukces, aż strach pomyśleć ile forków Linuksa byłoby bez Linusa. Ale gdyby każdy miał wpływ na rozwój mira to do tej pory pewnie by zdechł wyparty przez Waylanda.
No nic czekam na rozwój sytuacji, idealnie byłoby gdyby nvidia i ati wybiły Cannonical\'owi z głowy MIR\'a i wszyscy zgodnie zajęli się Wayland\'em dodając do niego możliwość obsługi sterowników własnościowych

Avatar 1
Sławomir Linux x86_64 / Mozilla Firefox 23.0
27 September 2013 - 16:05 Brak informacji

Jak dla mnie, to trzecim krokiem będzie rzeczywistość rozszerzona lub wirtualna rzeczywistość. Przypomnę autorowi, że DirectX (podaj 9.0) na Linuksa już jest.

Avatar 2
Korneliusz Linux x86_64 / Mozilla Firefox 23.0
27 September 2013 - 16:10 Bytom

Via Wine? Dla mnie to się nie liczy :)

Avatar 1
kaszak Linux x86_64 / Safari 537.36
27 September 2013 - 18:14 Warszawa

http://games.slashdot.org/story/13/07/17/0449259/direct3d-9-comes-to-linux-implemented-over-mesagallium3d

Niekoniecznie przez Wine, ale nie istnieją natywne Linuxowe prograwy wykorzystujące DX9, i raczej tak zostanie.

Avatar 2
Korneliusz Linux x86_64 / Mozilla Firefox 23.0
27 September 2013 - 18:15 Bytom

Czyli taka sztuka-dla-sztuki

Avatar 2
StGreg Windows 7 / Safari 537.36
27 September 2013 - 20:17 Warszawa

No i jednak kontroler... ale zaraz, zaraz, CÓŻ TO ZA DZIWADŁO JEST?! Naprawdę liczyłem na to, że Valve stworzy wreszcie pada idealnego (każdemu obecnemu coś brakuje chociaż wydaje mi się, że padowi od PS4 najbliżej do ideału) ale to co oni zaprezentowali... no kurde to po prostu nie może być wygodne. ;/

Co do Steam Machines - fajnie, że nie będzie jednego pudła tylko producenci będą mogli produkować własne ale wybieranie sobie na partnera nVidię... no cóż. ;/

Avatar 2
Korneliusz Linux x86_64 / Mozilla Firefox 23.0
27 September 2013 - 20:26 Bytom

Czyli dobrze zakładałem. Aż strach pomyśleć ile to będzie kosztowało, kiedy w miarę sensowny pad to wydatek ~200zł za sztukę.

Avatar 2
StGreg Windows 7 / Safari 537.36
28 September 2013 - 09:52 Warszawa

No niskiej ceny po tym czymś bym się nie spodziewał. :) A i jeszcze jedno - na swojej stronce Valve twierdzi, że ten kontroler został stworzony tak aby można było grać we wszystkie gry jakie są na steamie dostępne... no to ja już mam jeden gatunek (! tak, cały gatunek a nie pojedynczy tytuł) który na tym padzie będzie nie grywalny - bijatyki, ze względu na brak d-pada... ;P

Avatar 1
xyz Windows 7 / Mozilla Firefox 25.0
28 September 2013 - 00:38 Łódź

Ale to znaczy też, że nVidia będzie musiała zoptymalizować sterowniki pod Linuksa i pewnie dołożyć obsługę KMS. A może w końcu doczekamy się i natywnego Optimusa

Avatar 2
Korneliusz Linux x86_64 / Mozilla Firefox 23.0
28 September 2013 - 16:32 Bytom

Pytanie za 100 punktów. Te 3000 gier ma być dostępne w najbliżsych miesiącach na SteamOS (bez konieczności strumieniowania) ?

Avatar 2
Korneliusz Linux x86_64 / Mozilla Firefox 23.0
28 September 2013 - 17:15 Bytom

Jeszcze jedna kwestia.

Jak to wszystko wpłynie na Linuksa, którego znamy?

Nie wydaję Wam się groźne, że powstanie jakiś tam SteamOS, który faktycznie uruchomi gry "niby dla Linuksa". Różnice mogą być jednak tak spore, że zwykły Linuksowiec będzie miał w swojej bibliotece 100 gier, z czego pół nie będzie działać na tradycyjnej dystrybucji.

Chodzi mi o scenariusz z Androidem - niby cieszymy się że to "taki Linux", ale aplikacji/gry Androida uruchomisz jedynie na tablecie.

Avatar 2
StGreg Windows 7 / Safari 537.36
29 September 2013 - 03:44 Warszawa

Wydaje mi się, że podziału takiego jak jest w przypadku androida to nie będzie ale wcale się nie zdziwię jak gry będą mogłby być uruchamiane na określonej konfiguracji (czyt. masz grafikę intela to wypier... bo musisz mieć gtx titanana...) ;/

Avatar 2
Domker_ Linux / Opera 9.80
01 October 2013 - 18:17 Warszawa

Według mnie to idą z motyką na słońce.
Kto wie, może kiedyś będzie tak, że gry będą jednocześnie działać na wszystkich platformach.
Jeżeli chodzi o Androida to Google wystawia bardziej bazar niż sklep z grami :D
Strasznie dużo tytułów "niby" darmowych.