SteamOS 1.0 Beta: Pierwsze uruchomienie
Instalacja testowej wersji SteamOS już za mną, a więc wypada powiedzieć o systemie od Valve odrobinę więcej. Po zakończeniu procesu instalacji i ponownym uruchomieniu mamy możliwość wybrania sesji GNOME lub SteamOS. Oczywiście ta druga opcja uruchamia od razu klienta Steam z parametrami BigPicture i SteamOS (steam steam -bigpicture -steamos -testoobe). Na początek zobaczmy tryb pulpitu.
Pod maską siedzi jądro Linux 3.10, jednak nie jest standardowa jego wersja, bowiem zawiera szereg poważnych łatek poprawiających responsywność systemu (PREEMPT_RT_FULL). Kompozytor Xcompmgr został również mocno zmodyfikowany do lepszej współpracy nakładki Steam z uruchamianymi grami - łatka na ten element opiewa ponad 4000 linii programu.
Niestety problemem okazała się moja karta Wi-Fi (rtl8192ce) w stacjonarnym komputerze, której SteamOS nie wykrył. Na szczęście udało mi się uzyskać połączenie za pośrednictwem HTC One.
SteamOS 1.0 w środku
Bez żadnych niespodzianek jest to klient Steam w trybie BigBicture. Jedyną "nowością" jaką można zauważyć, to możliwość włączenia trybu rodzicielskiego, za pomocą którego możemy nadać PIN bezpieczeństwa i udostępnić tylko wybrane zasoby naszej biblioteki.
Po tym zabiegu, pojawia się dodatkowa ikona informująca w jakim trybie aktualnie pracujemy:
Aktualizacja #1
Pierwsze benchmarki już są - niezbyt optymistyczne. http://openbenchmarking.org/result/1312140-SO-STEAMOSKE25
Wpisy na podobny temat
- 27 Sep 2013 » NVIDIA partnerem Valve w batalii o salony Software Rozrywka Hardware Dystrybucje
- 21 Dec 2013 » Czarna wizja dla SteamOS i konsoli od Valve Rozrywka Propaganda
- 04 Feb 2014 » Valve uruchamia usługę Steam Music! Rozrywka
Komentarze
"Pierwsze benchmarki już są - niezbyt optymistyczne."
A czemu?
Należy zauważyć, że:
- testy przeprowadzono na Ubuntu z Unity (czyli zapewne nie na ich zmodyfikowanym xcompmgr)
- zrobiono je na na Radeonie, którego oficjalnie Valve na razie w wersji beta systemu nie wspiera
- testy zrobiono na otwartych sterach
Dowolny z powyższych powodów skreśla ten test jako cokolwiek obrazującego wydajność SteamOSa.
Bardziej interesujący jest wybór łatek -rt.
Jakiś czas temu jak się nimi bawiłem to bardzo nielubiły zamkniętych sterowników.
W sumie nie można się z tym nie zgodzić - trzeba poczekać na ciekawsze testy.
To jest standardowy patch realtime jaki nakłada Debian, tak w repozytorium Debiana też są wersje -rt.
Wiele osób myli realtime z konfiguracją kernela - CONFIG_PREEMPT=y.
Kernel realtime ma jedynie duże znaczenie dla zastosowań Big Picture lub zmniejszenie opóźniej w przypadku korzystania z urządzeń MIDI, itp.
Nie wpływa na wydajność w grach.
W zwykłym Debianie korzystanie z własnościowych sterowników AMD (fglrx) jest/było niemożliwe w przypadku kernela -rt. Być może właśnie dlatego w tej chwili karty AMD nie są wspierane.
Odkąd pamiętam z blobami AMD były cyrki. To będzie nie lada wyzwanie dla Valve
AFAIK niełatanych sterowników Nvidii też nie da się zainstalować przy jądrze -rt. Ale to bez znaczenia, bo SteamOS nie i tak używa jądra -rt (wystarczy spojrzeć na nazwę jądra).
W jaki sposób można wykonać screen będąc w nakładce SteamOS?