Vulkan 1.0 już dostępny dla twórców gier!
Po półtorarocznym okresie ciężkiej pracy, światło dzienne ujrzało API Vulkan 1.0 od grupy Khronos, mające konkurować z DirectX 12. Szumnie zapowiadany i dostępny od dłuższego czasu DX12 miał zrewolucjonizować rynek gier, jednak do dnia dzisiejszego nic ciekawego na tym polu się nie wydarzyło. Czy Vulkan ma szansę na inny los?
Za Vulkanem stoi dziś potężna grupa, wśród której możemy wymienić firmy takie jak NVIDIA, Intel, Samsung, Valve, Google i wiele innych. Kluczową rolę jednak odegrał tutaj AMD, ponieważ Vulkan czerpie bardzo wiele z autorskiego Mantle, któremu nie udało się zwojować zbyt wiele.
Sterowniki
Już teraz dostępne są sterowniki NVIDIA wspierające Vulkana, oznaczone numerami 356.39 dla systemu operacyjnego Windows oraz 355.00.26 dla Linuksa. Obsługiwane karty rodzin GeForce 900m GeForce 700, GeForce 600, a także Quadro. Co ciekawe, firma udostępniła również sterowniki dla systemu Linux4Tegra, który napędza takie jednostki jak Jetson TK1 oraz Jetson TX1. Spodziewajcie się więc osobnego wpisu na ten temat.
AMD także przygotowało odpowiednie sterowniki dla swoich kart Radeon, gdzie minimalne wymagania to Windows 7 z SP1. Wspierane są praktycznie wszystkie rodziny kart graficznych. Niestety nie wiadomo jeszcze nic o sterownikach dla systemu Linuks.
Gotowymi sterownikami pochwalił się również Qualcomm dla swoich układów Adreno, a także Imagination dla układów PowerVR.
Oczywiście nie możemy zapomnieć o Intelu, który jako jedyny producent układów graficznych prężnie wspiera ruch Open-Source.
Co na to wszystko Microsoft? Kto stawia, że nagle pojawij się DirectX 12 dla starszych wersji, niż Windows 10?
Komentarze
"Co na to wszystko Microsoft? Kto stawia, że nagle pojawij się DirectX 12 dla starszych wersji, niż Windows 10?"
Wciskanie DX 12 dla Win 7, 8 i 8.1 już się dzieje poprzez wciskanie Win 10.
W10 nie jest taki tragiczny. Co prawda tylko Steam tam siedzi :) ale mnie się podoba
Mam nadzieje że to wypali i przekona deweloperów do tworzenia na tym API.
Dobrze by było gdyby API zyskało na popularności, może wtedy wreszcie pogramy na Linuksie.
Trzeba będzie potestować. Może na moim GTX 980 jeszcze parę klatek na sekundę wykrzesa.